“Kwalitijd; een kijkje achter de schermen van huisartsenpraktijk Heino”
U vraagt zich wellicht af of de spellingscontrole een typefout heeft gemist, maar niets is minder waar. Uw huisartsenpraktijk kwaliteit van huisartsenzorg hoog in het vaandel staan. Trots kunnen wij u melden dat onlangs opnieuw het Nederlandse keurmerk voor huisartsenpraktijken is behaald (NPA, NHG-praktijkaccreditering). Hiermee voldoet de huisartsenpraktijk aan de in Nederland geldende norm voor kwalitatief goede huisartsenzorg,
Tijd blijft echter een schaars goed ook in de huisartsenzorg. De landelijke media hebben afgelopen weken de nodige aandacht besteed aan de toenemende druk op de Nederlandse huisartsen. Ook uw huisartsenpraktijk merkt dat er de laatste jaren steeds meer tijdsdruk ontstaat. Regels vanuit de overheid (bijvoorbeeld wet AVG), eisen van zorgverzekeraars, verplaatsing van zorg naar de huisarts (o.a. geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg), vergrijzing, meer ouderen die thuis blijven wonen, sneller ontslag uit het ziekenhuis en ga zo maar door. Deels goede ontwikkelingen voor de patient, maar het betekent ook een toenemende vraag voor de huisartsenpraktijk.
Ook maatschappelijke veranderingen spelen een rol in de toenemende werkdruk. Wij leven in een tijdperk waarin veel direct, danwel snel toegankelijk is en raken hier aan gewend. Ook lijkt dit zich naar de huisartsenzorg (in Nederland) te vertalen.
Zoals al gezegd, is tijd een schaars goed in uw huisartsenpraktijk. Iedere dag proberen de praktijkassistenten weer om u op uw vraag een goed antwoord te geven of voor uw ervaren gezondsheidsprobleem een oplossing (advies, afspraak) aan te bieden. Omdat de tijd schaars is, maken de praktijkassistentes op basis van medische urgentie (= mate van medische spoed) uiteraard in samenspraak met u een inschatting van de tijd waarbinnen een actie gewenst is.
Om u een idee te geven wat er zoal in uw huisartsenpraktijk gebeurt, hierbij een klein overzicht van de zogenaamde directe patientencontacten per jaar.
Consulten (= afspraken) |
25.000 |
Telefonisch consulten (= belafspraken) |
9.500 |
Visites |
1250 |
Wellicht zeggen deze cijfers u niet veel, dat is begrijpelijk en dat verwachten wij ook niet van u. Als u uitgaat van 52 weken per jaar, dan betekent dit dat er per week zo’n 700 contacten zijn (in werkelijkheid is dit nog meer), waarbij u een vraag heeft waarop u een antwoord of persoonlijk advies wenst. Uiteraard mag u dan kwaliteit en tijd verwachten.
Wel geven deze cijfers aan dat er wel wat gevraagd van efficiente inzet van de beschikbare tijd en om die reden doen wij een beroep op u. Wij hebben u namelijk nodig om een voor u passend en kwalitatief goed advies te geven binnen de beschikbare maar schaarse tijd waar de huisartsenzorg tegenwoordig mee te maken heeft. Met u zorgen wij er samen voor dat iedereen die huisartsenzorg nodig heeft in de regio Heino (zo’n kleine 9000 mensen), dit op het juiste moment krijgt en met de kwaliteit die u van uw huisarts mag verwachten.
Meer achtergrondinformatie en cijfers kunt u overigens vinden in het jaarverslag op onze website van de huisartsenpraktijk Heino.